Van | Proces-, Programma- en Projectmanagement |
---|---|
Project | Gebiedsproces Stadsbroek, fase startnotitie |
Project(risico)profiel | Laag |
Project nummer OneWorld | 00504877 |
Begrotingsdoel | 6.1.2 We zorgen voor een stad met ruimtelijke kwaliteit en heldere toekomstbestendige ruimtelijke structuren op niveau van concrete projecten en initiatieven. |
Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum : 1 januari 2025
Bestuurlijke opdrachtgever : Gerdien Rots
Project omschrijving
In februari 2024 zijn de richtinggevende uitspraken door de gemeenteraad vastgesteld. Daarmee is de verkenningsfase afgerond. Met het raadsbesluit van 13 februari 2024 heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegeven om voor Stadsbroek een gebiedsproces in gang te zetten. De gemeenteraad heeft een startnotitie vastgesteld en een krediet beschikbaar gesteld om te komen tot een gebiedsvisie. Voor het gebiedsproces Stadsbroek hanteren wij de volgende doelstelling:
Stadsbroek wordt hét klimaatbestendige parklandschap van de regio Zwolle! Een icoonproject waarmee we laten zien hoe groei in een klimaatbestendige delta mogelijk is. Natuurontwikkeling, recreatie, woningbouw smelten samen tot een landschap waar de inwoners van Zwolle trots op zijn en dagelijks willen verblijven.
Het is een landschap dat beleefd wordt, dat gebruikt wordt om tot rust te komen en waar zowel mens als dier zich thuis voelen.
Voor het gebied Stadsbroek werken we door middel van ontwerpend onderzoek een aantal varianten uit waarin een diversiteit aan functies ingepast wordt. Op basis van deze varianten wordt een voorkeursvariant ontwikkeld dat uitgewerkt wordt tot een gebiedsvisie. Deze gebiedsvisie biedt een ontwikkelperspectief voor het gebied. Het legt de structuren vast (landschappelijk, natuur, water, groen, recreatie en wonen) binnen het gebied.
Woningbouwproductie
Het is nog niet besloten hoeveel woningen er worden gerealiseerd. Bovendien heeft de raad opdracht gegeven om ook een ‘nulvariant’ (qua woningen) te onderzoeken.
Financiën
- Wij verwachten op termijn een grondexploitatie te openen voor deze ontwikkeling. Wij hanteren als kader dat de gebiedsontwikkeling tenminste kostenneutraal moet verlopen. Welke dekkingsmiddelen te realiseren zijn, of welke middelen aan te wenden zijn, is onderdeel van vervolgonderzoek.
Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?
In het afgelopen half jaar is een startnotitie opgesteld en een krediet beschikbaar gesteld (Raadsbesluit december 2024). Begin 2025 is het plan van aanpak voor de variantenstudie opgesteld en is het gebiedsproces opgestart, om in afstemming met grondeigenaren, gebiedspartijen, belangenorganisaties en omwonenden tot een gebiedsvisie te komen.
Er is (nog) geen duidelijkheid te geven over woningbouw in het gebied, laat staan over aantallen. Dit is onderdeel van het visietraject.
Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn
- Februari/ maart ’25 : voorbereiden aanpak visievorming, communicatie en participatie;
- Februari/ maart ’25: gesprekken grondeigenaren over uitgangspunten;
- Februari/ maart/april ’25: opstellen varianten Stadsbroek;
- Medio april ’25: naar buiten met de communicatie over campagne voor participatie ‘Varianten Stadsbroek’;
- Mei ’25: participatiecampagne ‘Varianten Stadsbroek’. Doel is om varianten aan betrokken partijen en inwoners voor te leggen en input op te halen t.b.v. het samenstellen van een voorkeursvariant – het participatiebureau is hierbij adviserend en organiserend;
- Mei/juni ’25: uitwerken voorkeursvariant;
- Juni ’25: opiniërende raadsvergadering over varianten en samenstelling voorkeursvariant – participatiebureau is hierbij adviserend;
- September ’25: informatievoorziening over voorkeursvariant. Doel is om de betrokken partijen en inwoners te informeren over de voorkeursvariant – participatiebureau is hierbij adviserend en organiserend;
- November ’25: naar gemeenteraad met uitgewerkte voorkeursvariant/gebiedsvisie en participatiejournaal.
Risicografiek:
Peildatum 1 januari 2025
Er is nog geen eerdere risicografiek opgemaakt. Er is geen vergelijk mogelijk met een eerdere fase.
Toelichting risicotabel
De risico’s zijn in kaart gebracht voor de fase van opstellen gebiedsvisie. Daarmee beperken risico’s zich voor nu tot procesrisico’s. het gaat dan om bijv. risico’s ten aanzien van (gebrek aan) capaciteit, gevoelige thema’s vanuit de participatiefase die een plek krijgen in de gebiedsvisie (bijv. woningbouw of wielerbaan).
Toelichting op de grootste risico’s
De belangrijkste risico’s zijn:
- Betrokkenheid en capaciteit kernteam en adviseurs. Als gemeente stellen wij zelf de varianten op en werken een voorkeursvariant uit. Daarbij is het nodig voldoende capaciteit te hebben en behouden voor de komende maanden. Als er een tekort is aan capaciteit kan het doel van oplevering gebiedsvisie in oktober / november 2025 onder druk komen.
- Geen financiële haalbare varianten. De doelstelling is een ‘tenminste kostenneutrale ontwikkeling’ te realiseren. De gebiedsvisie moet daartoe de basis bieden. Wanneer de varianten onvoldoende kostendragers hebben, of er geen dekkingsmiddelen beschikbaar zijn, komt deze doelstelling onder druk te staan.
- Veel ambities op basis van weinig geld. Een stapeling van ambities kan leiden tot veel wensen, maar zonder de dekkingsmiddelen daarbij, zal de haalbaarheid van de gebiedsvisie onder durk komten te staan.
- Overschrijding van de huidige financiële middelen. De huidige middelen zijn gericht op het doorlopen van het proces tot opstellen gebiedsvisie binnen de periode van januari ’25 tot en met november ’25. Wanneer dit langer duurt, nemen de plankosten toe en zorgt dit voor een overschrijding van de huidige middelen.
Effecten stikstof
In deze fase zijn de effecten van stikstof niet in kaart gebracht. Daar wordt bij de gebiedsvisie verder inzicht in gegeven.