Bijlagen

Voortgangsrapportage projecten

Van

Proces-, Programma- en Projectmanagement

Project

Hessenpoort

Project(risico)profiel

Midden

Project nummer OneWorld

53284 t/m 53312

Begrotingsdoel

5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen

Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum   : 1 januari 2025
Bestuurlijke opdrachtgever   : Wethouder Paul Guldemond   

Project omschrijving

Realisatie van een grootschalig regionaal bedrijventerrein voor transport en distributie, ruimte-intensieve bedrijven (kavels groter dan 1 ha), milieubelastende bedrijven (tot en met categorie 5) en bedrijven (MKB) met kavels van 0,25 – 1 ha.

Programma

Het project Hessenpoort kent een bruto plangebied van circa 300 ha. Hiervan is circa 214 ha. uitgeefbaar terrein (70%). Per 1-1-2025 is in totaal 188 ha. uitgegeven en nog 26 ha. uit te geven (waarvan 7 ha. tijdelijk is ingevuld als Zonnepark). De prognose (13 ha.) voor de uitgifte voor 2024 is ruimschoots gehaald (30 ha.).  

Onderstaande tabel toont de uitgifte op Hessenpoort voor de periode 2025 tot en met 2030 zoals is opgenomen in de MPV 2025.

Uitgifteprognose    2025    2026    2027    2028    2029   2030
Hessenpoort I/II    6 ha    8 ha    5 ha    
Hessenpoort III    -    -    1,5 ha    2,0 ha    2,0 ha   2,0 ha   2,0 ha

De huidige looptijd van het project Hessenpoort I/II is tot en met 2027. Op basis van deze uitgangspunten zijn er op lange termijn (vanaf 2027) geen grootschalige bedrijfskavels meer beschikbaar.

Woningbouwproductie

Er worden geen woningen gerealiseerd.

Financiën

Het gezamenlijk resultaat van de grondexploitaties Hessenpoort is € 17,9 mln. positief. Dit resultaat is circa € 18,7 miljoen lager dan het resultaat bij de MPV 2024. Het negatieve effect wordt veroorzaakt door een tussentijdse winstname van € 20,7 miljoen. Exclusief winstname verbetert het resultaat met € 2,0 miljoen.

Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?

Realisatiefase

  • Er is een start gemaakt met het opstellen van de uitgiftestrategie voor Hessenpoort 3.
  • Het college heeft een principebesluit genomen over de uitbreiding van Hessenpoort 4
  • De volgende civiele werkzaamheden zijn uitgevoerd en afgerond:
  • Het definitief maken van de Westfalenstraat/Trierstraat is gerealiseerd.
  • Er zijn diverse kavels uitgegeven voor ontwikkeling aan bedrijven.

Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn

  • Er wordt met verschillende partijen gesproken over het vestigen of uitbreiden op Hessenpoort. Er zijn nog een beperkt aantal kavels over voor uitgifte.
  • Diverse projecten worden verder voorbereid waarvan uitvoering wordt geambieerd in 2025/2026:
    • In 2025 wordt het bouwrijp- en deels het woonrijpmaken van Hessenpoort 3 gerealisieerd.
    • Het groenplan van de groenzones in Hessenpoort 3 wordt voorbereid.
    • De reconstructie van de Bentheidmstraat wordt voorbereid.
    • De start verkoop van de eerste kavels op Hessenpoort 3 staat gepland in Q2 van 2025.
  • Er wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een railterminal in de omgeving van Hessenpoort.
  • Verkenning Hessenpoort 4 wordt uitgevoerd naar aanleiding van het principebesluit van het college. De netto omvang hiervan is circa 50 hectare, de planning is om de exacte locatiekeuze in Q3 van 2025 aan de raad voor te leggen ter besluitvorming.

Risicografiek

 
  Peildatum 1 juli 2024   Peildatum 1 januari 2025

Toelichting risicotabel

Het risicoprofiel van het project Hessenpoort is langere tijd midden.

Toelichting op de grootste risico’s

1.   Vergunningen kunnen niet worden afgegeven vanwege Stikstof
Als gevolg van de gewijzigde stikstofwetgeving en recente gerechtelijke uitspraken dienen nieuwe ontwikkelingen en bouwplannen te voldoen aan de nieuw stikstof wetgeving. Alle lopende bouwplannen (vergunning fase) vertragen hierdoor, mogelijk zijn de ontwikkelingen niet te vergunnen. Op Hessenpoort heeft de veranderende regelgeving rondom stikstof tot heden enkel tot vertraging geleid, niet tot afstel. Dit sluit niet te vergunnen uitbreidingen of nieuwe vestigers in de komende jaren niet uit. Dit risico blijft actueel. Per initiatief verschilt de (stikstof)uitdaging. In het verkoopproces wordt vroegtijdig aandacht gevraagd voor het in beeld brengen van de stikstofuitdaging. Het stikstofbeleid geldt ook voor civiele werkzaamheden en kan daar ook consequenties voor hebben.

2.   Onvoldoende vrij beschikbare uitgifte mogelijkheden vanaf 1 ha.
Door de hoeveelheid aan lopende verkenningen en reserveringen zijn er weinig kavels meer vrij beschikbaar voor nieuwe marktvraag vanaf 1 ha. Bedrijven met een dergelijke zoekvraag worden momenteel geïnformeerd dat er geen ruimte beschikbaar is. Hier zou weer ruimte kunnen ontstaan wanneer bestaande verkenningen / reserveringen terugkomen. Het risico van het beperkte aanbod is dat we bedrijven niet kunnen faciliteren in hun ontwikkelingen en transities.

3.   Energievoorziening onvoldoende toekomstbestendig
Door de toenemende vraag en aanbod van energievoorziening en (terug)levering wordt samen met Enexis onderzocht op welke wijze de energievoorziening en (terug)levering gewaarborgd kan blijven. Op dit moment is teruglevering niet mogelijk. Inmiddels is er een plan voor de middellange termijn om de capaciteit van de bestaande infrastructuur uit te breiden. Momenteel is er echter geen aansluiting voor grootzakelijke gebruikers mogelijk. Dit is een risico voor de nog uit te geven kavels, met name voor de uitgifte van Hessenpoort 3.

4.    Bedrijven kunnen niet aansluiten op het middenspanningsnet
Hessenpoort zit vol qua aansluitingen op het netwerk van Enexis, hier kunnen geen nieuwe middenspanningsaansluitingen toegevoegd worden. Verder is er op enkele locaties onvoldoende ruimte in de ondergrond aanwezig voor nieuwe middenspanningskabels. Het risico bestaat dat nieuwe middenspanningsaansluitingen niet mogelijk zijn, wat gevolgen heeft voor de vestiging van bedrijven. Momenteel wordt er door TenneT en Enexis gewerkt aan een zogenoemde netverzwaring ter plaatse van Hessenpoort. We zien de doorlooptijd van een aanvraag bij Enexis toenemen, waardoor uitgiftes vertragen omdat er voor daadwerkelijke overdracht van de kavels gewacht moet worden tot de aansluiting aangelegd is.
Effecten stikstof
Er zijn voor Hessenpoort verschillende effecten stikstof. Voor bouwplannen van ondernemers geldt dat er per plan bekeken moet worden hoe de stikstofwetgeving uitpakt. In 2024 hebben we de eerste plannen gezien die hierdoor niet gerealiseerd konden worden.

Voor Hessenpoort 3 wordt in Q1 van 2025 gekeken of er voldoende ruimte is qua stikstof om te starten met de verkoop van de eerste tranche kavels.

Voor Hessenpoort 4 geldt dat er duidelijkheid nodig is over de recente stikstofuitspraken om te kunnen komen tot een definitief besluit over de uitbreidingsrichting van Hessenpoort.

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 06:58:29 met de export van 05/23/2025 06:53:34