Home

Algemeen

Samenvatting

Op financieel vlak is er op diverse onderdelen sprake van afwijkingen.
Er is sprake van budgetaanpassingen met een budgettair neutraal verloop waartoe het college reeds eerder heeft besloten. Deze aanpassingen zijn opgenomen in de periodieke begrotingswijziging.
Daarnaast is er sprake van aanvullende inkomsten en aanvullende uitgaven ten opzichte van de
begroting. Per saldo resulteert de Berap in een voordelig resultaat van € 4.400.000 in 2025. Een aantal bijstellingen heeft een doorwerking naar latere jaren.

De belangrijkste voordelen zijn de ontvangen Cdoke middelen, dekkingsreserve omzetten in structurele lasten, OZB-opbrengsten en bijbehorende uitvoeringskosten, rentemutaties en lagere kapitaallasten.
Eind 2024 heeft de gemeente Zwolle een herziene (hogere) beschikking ontvangen inzake "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid" (CDOKE).
Voor onvoorziene additionele Rijksmiddelen is de richtlijn vanuit de gemeentelijke financiële kaders dat als het Rijk na vaststelling van de begroting alsnog (extra) middelen ter beschikking stelt, die in de begroting zijn voorzien met eigen middelen, dan vloeien de eigen middelen terug naar de Algemene Middelen. Op basis van deze richtlijn is er een begrotingsanalyse gemaakt bij zowel Energietransitie als Mobiliteit wat heeft geleid tot vrijval van middelen.
Uit de dekkingsreserve kapitaallasten valt voor het onderdeel Eli Heimanslaan een bedrag vrij in 2025, hier staan wel structurele kapitaallasten tegenover vanaf 2026.

Bij de OZB ontstaat er een voordeel doordat de areaaluitbreiding (nieuwe objecten en uitbreiding van objecten) iets hoger is dan begroot. Daarnaast neemt de bijdrage aan GBLT af door toetreding van drie nieuwe deelnemers.
Er ontstaat een rentevoordeel op uitgezette overtollige liquide middelen.
De kapitaallasten zijn lager doordat we zien dat diverse investeringen later in tijd plaatsvinden dan eerder begroot.  

De belangrijkste financiële overschrijdingen zijn het programma Vluchtelingen en asielzoekers, overbesteding armoedebudget, en energielasten openbare verlichting.
Voor 2025 is er budget nodig voor de inrichting van de nieuwe afdeling vluchtelingen.  

Voor 2025 is de prognose dat er een overbesteding is op het armoedebudget, grotendeels veroorzaakt door dezelfde ontwikkelingen als in 2024. Nieuw is dat in 2025 ook voor de Kindregeling sprake is van overbesteding. Dit wordt veroorzaakt door het invoeren van plateau 1 van het project verbeteren toegang en vereenvoudiging inkomensregelingen in 2025. De stelpost Sociaal domein van €1.500.000 wordt als dekking ingezet omdat het hier gaat om volumeontwikkelingen.
De energiebudgetten zijn in 2024 verhoogd, echter voor de openbare verlichting blijkt deze verhoging niet afdoende. Gezien het enorme verbruik (ca 2.200.000 kWh) en de toename in netwerkkosten ontstaat er een tekort.

Daarnaast is gebleken dat er in de begroting 2025 twee boekingen administratief niet goed verwerkt waren, schouwburg De Spiegel (voordeel) en extracomptabele toerekening afval (nadeel), dit wordt nu gecorrigeerd en geeft per saldo een nadeel.

Naast bovenstaande mee- en tegenvallers zijn er diverse budgetneutrale mutaties. Denk hierbij aan verschuivingen van budget tussen doelen of het verwerken van extra lasten waar bijdragen derden tegenover staan.
Enkele grote posten hierbij zijn, d
e hogere bijdrage van de gemeente Zwolle aan Tiem, dekking uit rijksgelden 2024 en 2025, beschermd thuis uit reserve, arbeidsmarktregio uit bijdrage ESF, Rijk en deelnemers, programma Stadshart uit r egeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur (WOKT) en formalisering begroting Regio Zwolle 2025 uit bijdragen deelnemers en restant budget 2024.

Een totaal overzicht van alle mutaties is opgenomen in het in de Berap opgenomen overzicht “Financieel overzicht Berap 2025-1”. Via de linkjes in dat overzicht kunt u rechtstreeks doorklikken naar de toelichting op de betreffende mutatie.
Er wordt in deze Berap diverse kredieten aangevraagd, de belangrijksten zijn:

  • vervanging toplaag kunstgrasvelden
  • diverse ontwikkelingen in de stad die grotendeels gedekt worden uit kostenverhaal
  • prijsontwikkeling Passerelle
  • programma mobiliteit
  • bakken Lubeckplein
  • vervangingsinvesteringen gemeentelijke panden
  • groenvervanging begraafplaats Kranenburg en Voorst
Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 06:58:29 met de export van 05/23/2025 06:53:34