Bijlagen

Voortgangsrapportage projecten

Van

Proces-, Programma- en Projectmanagement

Programma

Stadshart

Project(risico)profiel

Hoog

Project nummer OneWorld

56124007

Begrotingsdoel

6.1.2. Nieuwe ruimtelijke initiatieven op niveau van projecten en initiatieven

Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum   : 1 januari 2025
Bestuurlijke opdrachtgever   : Anja Roelfs

Programma omschrijving

Het realiseren van een toekomstbestendig Stadshart, dat is de centrale ambitie van het ontwikkelprogramma ‘Ons Stadshart van Morgen’ dat op 23 mei 2022 door de raad is vastgesteld. Een Stadshart dat in balans is; dat talent aantrekt, een gevarieerd woningaanbod heeft en waar zowel overdag als ‘s avonds altijd iets te beleven valt, maar waarin ook aandacht is voor gezondheid, leefruimte en groen. Een Stadshart dat groeit naar een nieuwe vorm van stedelijkheid, met behoud van de belangrijkste kenmerken en kernwaarden van Zwolle: een historische stad, een groene deltastad, een ondernemende stad, een culturele stad, een compacte, gastvrije en bereikbare stad, die toegankelijk is voor iedereen. Met ‘Ons Stadshart van Morgen’ wordt ingezet op binnenstedelijke groei, dat wil zeggen dat we meer gaan wonen, werken en recreëren in hetzelfde stukje stad. Om een completer en veerkrachtiger Stadshart te realiseren, maken we de ‘sprong’ over de singel en wordt de binnenstad vergroot door de omliggende wijken beter te verbinden en hier diverse gemengde buurten te ontwikkelen. Een programma met onder andere ca. 2.500 woningen, uitbreiding van het culturele aanbod, nieuwe mobiliteitsoplossingen en een aantrekkelijk werkprogramma wordt gerealiseerd. Hierbij staan vijf ontwikkelprincipes centraal:

1. De gezonde, groene en waterrobuuste deltastad
2. De duurzame en circulaire stad
3. De ondernemende en creatieve stad
4. De stad met de menselijke maat
5. De bereikbare stad

Het ontwikkelprogramma is vertaald naar een strategische uitvoeringsagenda voor de komende vijf jaar, die op 13 februari 2023 door de raad is vastgesteld. We hebben de ambitie van het ontwikkelprogramma omgezet in concrete projecten en acties. Daarbij houden we rekening met wat er al speelt en bouwen we voort op de bestaande karakteristiek van de verschillende wijken en plekken binnen het Stadshart. Op basis van een goed onderbouwde prioritering en fasering gaan we aan de slag om het beste uit het Stadshart te halen. Dit doen we samen met de inwoners, ondernemers en bezoekers van het Stadshart.

Leeswijzer

Het format voor deze rapportage sluit niet helemaal aan bij het programmatisch werken, maar is gericht op projecten. De rapportage start met een viertal algemene alinea’s over de woningbouwproductie, financiën, mobiliteit en communicatie. Vervolgens volgt een toelichting op alle lopende projecten in het programma Stadshart, gebaseerd op de voortdurende en integrale beheersing van financien, planning en risico’s. De projectomschrijving per project/gebiedsontwikkeling is te vinden in de uitvoeringsagenda. Per project wordt vermeld wat we het afgelopen half jaar hebben gedaan en wat we het komende halfjaar gaan doen. Daarnaast wordt per project aangegeven of er een risicodossier beschikbaar is met daarbij een toelichting op het grootste risico (indien van toepassing). Overige opmerkingen worden onder het kopje ‘bijzonderheden’ benoemd. Tot slot wordt gerapporteerd over de risico’s op programmabreed niveau, deze zijn onderaan deze rapportage opgenomen met daarbij de bekende bollengrafieken.

Woningbouwproductie
De planning voor de woningbouwproductie is geupdate met de laatste stand van zaken.

Jaar

Deelgebied*

Oplevering
2024

Oplevering
2025

Oplevering
2026

Oplevering
2027

Oplevering
2028

Oplevering

2029 en later

V orige rapportage - Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

Broerenkwartier

67

86

19

130

130

Locatie Bolster

139

139

Noorderkwartier

698

752

Schuttevaerkade 80-88

108

108

Roelenkwartier

500

500

Transformatie Parkstraat

55

Weezenlanden Noord**

8

8

-19

-19

64

64

350

350

Totaal

8

8

-19

-19

131

64

139

333

127

0

1733

1732

*Woningen zijn uitgesplits naar deelgebieden om overzicht te kunnen bieden. Uitsplitsing naar segmenten is indien
gewenst beschikbaar.
**Negatieve getallen ontstaan doordat er in dat jaar meer gesloopt wordt dan opgeleverd.

Financiën

Binnen het Stadshart is er sprake van een exploitatiebudget voor algemene Stadshart kosten en personele kosten voor de programma ondersteuning. Voor de verschillende projecten zijn specifieke projectbudgetten beschikbaar.

Exploitatiebudget
Tot 2022 was er sprake van een jaarlijks beschikbaar budget voor de programma-organisatie van afgerond
€ 250.000. Door de toename van het aantal projecten en een groter investeringspakket was er behoefte aan uitbreiding van de ondersteuning. In 2022 is besloten om met ingang van 2023 het budget voor de programma-organisatie structureel te verhogen met een bedrag van € 150.000 tot € 400.000. Daarnaast is besloten om extra budget van € 300.000 meerjarig incidenteel (2023 tot en met 2026) toe te kennen. Dit budget is zowel beschikbaar voor de algemene ondersteuning, als programmabeheersing, maar ook voor programmabrede communicatie en participatie. Duidelijk is dat dit incidentele budget nodig is om de toegenomen kosten van algemene personele inzet voor de ondersteuning van het programma Stadshart te kunnen opvangen.
Naast de algemene ondersteuningsbudgetten is er jaarlijks incidenteel € 200.000 beschikbaar voor “placemaking” voor de periode 2023 tot en met 2027. Voor het ZwolleFonds is jaarlijks € 220.000 beschikbaar. Het budget placemaking is bedoeld om in vroeg stadium, samen met bewoners en ondernemers de kwaliteit te verbeteren van het nog te ontwikkelen gebied, waardoor de leefbaarheid wordt verhoogd en mensen graag in dat gebied verblijven. Momenteel zijn hiervoor initiatieven voor het Broerenkwartier en Noorderkwartier.

Projectbudgetten
In het afgelopen half jaar zijn de volgende budgetten beschikbaar gesteld:

  • 23 september 2024 € 8.400.000 2 e fase inrichting openbare ruimte Weezenlanden-Noord
  • 16 december 2024 € 4.500.000 aanvullling krediet realisatie mobiliteitshub Weezenladen-Noord
  • 16 december 2024 € 1.100.000 opstellen Ruimtelijk Ontwikkelplan Roelenkwartier

Belangrijkste financiële risico in het Stadshart is het ontbreken van indexering op de kredieten. Over het algemeen gaat het om uitvoeringskredieten die gebaseerd zijn op ramingen vanuit 2021/2022. Onder de huidige omstandigheden van hoge inflatie, stijgende bouwkosten en verschuivingen in planningen, kan dat in de toekomst leiden tot aanvullende kredietaanvragen. Daarnaast is er sprake van extra kosten in kader van participatie, werkzaamheden met betrekking tot actualisatie SIA-investeringen en extra werkzaamheden vanwege bezwaar/beroepsprocedures en/of bestuurlijke besluitvormingsprocessen. Op het moment dat daar meer duidelijkheid over ontstaat, komen we daar op terug.

Mobiliteit

Om onze ambities op gebied van woningbouw, vergroening, verduurzaming en de realisatie van een leefbare en gezonde woonomgeving in het Stadshart te kunnen realiseren, is anders denken over mobiliteit noodzakelijk. Deze mobiliteitstransitie maakt het mogelijk dat Zwolle een gastvrije, bereikbare en leefbare stad kan zijn en blijven. Vanuit de vastgestelde Omgevingsvisie hebben we in het Ontwikkelprogramma en de Uitvoeringsagenda van het Stadshart gekozen om de binnenstad aantrekkelijker en comfortabeler te maken voor voetgangers en fietsers en de binnenstad op een andere manier bereikbaar te houden voor auto's. Hiermee creëren we meer leefruimte, groen en bijvoorbeeld ruimte voor terrassen of recreatie. Mobiliteit maakt ruimte.

Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan de uitwerking van verschillende beleidsstukken en onderzoeken op het gebied van mobiliteit en parkeren. Voor het thema Mobiliteit in het Stadshart zijn drie grote uitwerkingsporen van belang geweest:

  • In opvolging van de Parkeerstrategie 2040 is in oktober 2024 de Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs (AOS) vastgesteld. In dit strategische beleidsstuk hebben we de kaders voor de ontwikkeling van de mobiliteitshubs in en rondom het Stadshart (en andere gebieden) vastgelegd. De uitwerking en communicatie hieromtrent vindt plaats in het project parkeerbalans Stadshart en parkeertool, waarmee we grip houden op de parkeercapaciteit in het Stadshart en de onderlinge samenhang tussen keuzes die gemaakt worden. Daarnaast werken we aan de uitwerking van de Parkeerstrategie 2040 naar de Nota Parkeren. Hierin wordt onder andere de kaders gesteld voor de toekomstige regulering in Zwolle, de parkeertarieven en de vergunningvelening.
  • Het mobiliteitsonderzoek naar het functioneren van de singel binnen het mobiliteitssysteem van Zwolle heeft als basis gediend voor de nog vast te stellen visie op de Singel. Keuzes in het mobiliteitsysteem rondom het Stadshart hebben effect op het functioneren in andere gebieden én de Ring. Daarom is dit mede aanleiding geweest om te starten met een stadsbrede netwerkanalyse, voor onder andere de aanvulling van de Omgevingsvisie. De belangen van het Stadshart worden hierin door onze mobiliteitsadviseurs gewaarborgd.
  • Op 9 december 2024 is door het Platform Bereikbaarheidsagenda de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad aangeboden aan het college. In de Bereikbaarheidsagenda zijn 63 adviezen aan het college verwoord, op diverse mobiliteitsthema’s. Het werken met het Platform en de uitwerkingen in de Bereikbaarheidsagenda hebben gezorgd voor betrokkenheid, kennisdeling en draagvlak over de uitwerking van het Ontwikkelprogramma en de Uitvoeringsagenda op het gebied van mobiliteit en parkeren. De uitwerkingen uit de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad rondom het onderwerp parkeren zijn ondergebracht in de Nota Parkeren.

Het eerste kwartaal van 2025 staat de besluitvorming rondom de Nota Parkeren en de Bereikbaarheidsagenda in de raad centraal. Beide besluiten zijn randvoorwaardelijk om de gebiedsontwikkelingen in het Stadshart te realiseren én door te kunnen met de projecten uit de Uitvoeringsagenda. Dat doen we per project samen met bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en eigenaren in het gebied. Daarbij blijven we intensief optrekken met het programma Mobiliteit, om op deze manier gezamenlijk en stap voor stap verder te werken aan de mobiliteitstransitie en de realisatie van de gastvrije, leefbare en bereikbare binnenstad.
Communicatie
Communicatie is een belangrijke pijler in het programma Stadshart. We communiceren altijd mensgericht. Met communicatie dragen wij bij aan:

  • Zowel intern als extern zichtbaar maken van (de projecten uit) het ontwikkelprogramma Stadshart, zowel op zichzelf als in samenhang met elkaar en in samenhang met het overige beleid van de gemeente Zwolle.
  • Het vergroten van de betrokkenheid van bewoners en ondernemers in het Stadshart.
  • Optimale participatie conform HANZA!
  • Het creëren van begrip voor eventuele overlast van werkzaamheden.
  • Het opvangen van signalen uit de samenleving.
  • Het duidelijk maken van het waarom van beslissingen.

Daarbij richten wij ons op: inwoners en ondernemers in het Stadshart, pandeigenaren, belangenorganisaties (zoals
ZwolleFonds, BBZ, fietsersbond etc), inwoners elders in Zwolle die zich wel betrokken voelen bij het Stadshart,
uitvoerders, aannemers die werkzaamheden uitvoeren in het Stadshart (dit loopt vooral via de omgevingsmanager),
bezoekers van het Stadshart, leveranciers binnen het Stadshart (bezorgers, bevoorrading, aannemers etc) en interne
organisatie/collega's.

Twee belangrijke strategische keuzes:

  1. In alle communicatie is duidelijk dat het over het Stadshart gaat en wat Stadshart is. We noemen het wat het is.
  2. De Gemeente Zwolle (Team Stadshart) is de afzender; w e stoppen met 'Jouw Stukje Zwolle'.

Begin 2025 is er een nieuwe website live gegaan: www.zwolle.nl/stadshart. We maken werk van het promoten van de nieuwsbrief. Afhankelijk van het onderwerp en het werkgebied, kiezen we daarnaast eventueel aanvullende middelen, zoals huis-aan-huis brieven, social media, online campagnes, whatsapp-groepen, wijkkranten enzovoort.

PROJECTEN BINNEN HET PROGRAMMA STADSHART

Broerenkwartier

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Placemaking: er zijn activiteiten uitgevoerd in samenwerking met de ondernemers in de Roggenstraat (street art, bloembollen boven de straat).
  • C&A-pand: De afspraken over de aanpassing van het woonprogramma zijn in een allonge op de anterieure overeenkomst overeengekomen (collegebesluit 10-9-24). Daarnaast is de RO-procedure (omgevingsvergunning) voortgezet.  
  • Herinrichting openbare ruimte: er is door middel van een participatieproces met de klankbordgroep en overige belanghebbenden een ontwerp uitgewerkt voor de herinrichting van de Nieuwstraat, Roggenstraat, Spiegelstraat en Broerenstraat.  
  • Hudson’s Bay locatie: de onderhandelingen lopen voor de aankoop van het voormalig Hudson’s Bay pand.
  • Xenos/Kruidvat locatie: In gesprek met de ontwikkelaar over de mogelijkheden om het Fraterhuis hier te realiseren, o.b.v. raadsbesluit budget Fraterhuis in PPN 2025-2028.
  • Sikkes-pand: 26-11-24 heeft het college ingestemd met de anterieure overeenkomst. Vervolgens is deze ondertekend door de ontwikkelaar en gemeente. De RO-procedure (BOPA) is opgestart.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Placemaking: Samen met de adviesgroep Vrienden van het Broerenkwartier gestart met placemaking voor het Broerenkwartier als geheel.
  • C&A-pand: de omgevingsvergunningprocedure afronden inclusief de besluitvorming daarover door de raad.
  • Visie openbare ruimte: Het ontwerp voor de herinrichting Nieuwstraat, Roggenstraat, Spiegelstraat en Broerenstraat wordt uitgewerkt tot definitief ontwerp en ter besluitvorming voorgelegd aan het college. Na akkoord van het college kan het ontwerp technisch uitgewerkt worden en de aanbesteding worden voorbereid.
  • Hudson’s Bay-locatie: Indien het college instemt met aankoop van het pand en de gemeente overeenstemming bereikt met de eigenaar over de aankoop van het pand zal het voorstel voor aankoop en tijdelijk beheer ter besluitvorming aan het College en de Raad worden voorgelegd.
  • Xenos/Kruidvat: de gemeente probeert overeenstemming te bereiken met de eigenaar over de aankoop met het oog op de realisatie van het Fraterhuis. Mocht dat niet lukken, dan wordt de herontwikkeling van deze locatie met andere functies voortgezet op basis van de Routekaart Gebiedsontwikkeling/Locatieontwikkeling.  
  • Sikkes-pand: de RO-procedure verder doorlopen. Volgens de planning kan in 2026 gestart worden met de bouw.  

Risico’s
Per (deel)project in het Broerenkwartier worden risicodossiers bijgehouden. Het risicoprofiel in deze projecten is momenteel laag tot gemiddeld. Het grootste risico in het Broerenkwartier betreft de vertraging in de ontwikkeling van de Hudson-Bay locatie. Dat brengt risico’s met zich mee voor de leefbaarheid van het gebied, maar ook voor de financiele dekking van investeringen in de openbare ruimte.  

Noorderkwartier

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De participatie voor de Ruimtelijk Ontwikkelplan-fase is doorlopen en het ROP is gereed voor bestuurlijke besluitvorming.
  • De grondexploitatie voor het Noorderkwartier is gemaakt.
  • De samenwerkingsovereenkomst met ontwikkelaar KWP is bijna afgerond.
  • Er is gewerkt aan een structuurontwerp en haalbaarheid voor de Diezerpoortgarage (centrumhub).  
  • We zijn in onderhandeling met de overige partijen (VanWonen en Rijksvastgoedbedrijf) over de samenwerkingsafspraken.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan en de grondexploitatie ter besluitvorming voorleggen aan college en raad.
  • Diezerpoortgarage (centrumhub): het plan wordt verder geoptimaliseerd en samenwerkingsafspraken met betrokken partij(en) worden vastgelegd. Medio 2025 kan een separaat voorstel over de planuitwerking met een principebesluit voor de investering in het kader van de Adaptieve Ontwikkelstrategie Hubs (AOS) ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
  • Afspraken met VanWonen en het RVB vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst.
  • Na vaststelling van het ROP kan worden gestart met de wijziging omgevingsplan en het ontwerp van de eerste bouwblokken en inrichting openbare ruimte 1 e fase, inclusief de bijbehorende participatie.

Risico’s
In het Noorderkwartier wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel in dit project is hoog. Er is sprake van een kansrijke maar complexe ontwikkelopgave, en dat type gebiedsontwikkeling wordt gekenmerkt door risico’s (en kansen). Zwolle is daarin niet anders dan andere steden in Nederland. Die risico’s zijn overigens pas aan de orde wanneer de gemeente investeringsbesluiten neemt, en dat is op de pijldatum van deze rapportage nog niet het geval.  

Roelenkwartier

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De gebiedsvisie is afgerond, inclusief de bijbehorende participatie en deze is door de raad vastgesteld op 16 december 2024.
  • Met een Project Startup is gestart met de ROP-fase. Ook is een uitvraag gedaan aan Stedenbouwkundig- en Landschapsbureaus en de opdracht is gegeven aan Mei/Culd voor een stedenbouwkundig plan.
  • Met KWP en SWZ zijn gesprekken gevoerd over de (versnelde) ontwikkeling van een appartementengebouw met 88 sociale huurwoningen en bijbehorende commerciële voorzieningen.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De Samenwerkingsovereenkomst (SOK) tekenen met de ontwikkelende partijen.
  • Verder werken aan het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan.
  • Afspraken met KWP en SWZ over het appartementengebouw met 88 sociale huurwoningen en bijbehorende commerciële voorzieningen in een procesbrief vastleggen.
  • Er moet een plan van aanpak voor de centrumhub worden opgesteld.
  • De nodige onderzoeken uitzetten voor de RO-procedure.  

Risico’s
Het Roelenkwartier heeft een risicodossier. Het risicoprofiel van deze gebiedsontwikkeling is gemiddeld. De opgave is groot, maar de risico’s beheersbaar. Grootste risico is dat de beoogde CentrumHUB niet op tijd beschikbaar is. Die is randvoorwaardelijk voor (het parkeren in) deze gebiedsontwikkeling.

Bijzonderheden
Voor het Roelenkwartier wordt het planproces volgens de Zwolse methode van gebiedsontwikkeling gevolgd. Voor dit planproces is een bescheiden krediet aan de raad gevraagd. De plankosten voor de gebiedsvisie worden voor het grootste deel verhaald op de initiatiefnemers. Vooralsnog is er geen indicatie dat hierop prijsstijgingen van toepassing zullen zijn en/of dat dit krediet bijgesteld moeten worden. Bij het vaststellen van de gebiedsvisie door de raad is krediet gevraagd voor het opstellen van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan. Ook hier wordt een groot deel van de plankosten verhaald op de eigenaren.

Weezenlanden-Noord

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Raadsbesluit over de openbare ruimte (ontwerp en kredietaanvraag) is genomen op 23-9-24.
  • De voorbereiding de openbare ruimte fase 1 is afgerond.
  • Gebouwen A en E zijn opgeleverd en gestart is met de bouw van gebouw F.
  • De bouwvergunning is verkregen voor 18 appartementen (D1) en de 28 grondgebonden woningen.   

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Starten met de bouw van de 18 appartementen (D1), 72 appartementen (M) en 28 grondgebonden woningen.
  • De ontwerpfase start voor de appartementengebouwen L en J.
  • Met ontwikkelaar OCNE worden afspraken vastgelegd in een overeenkomst over een gezamenlijke aanbesteding van de openbare ruimte fase 1.
  • We gaan afspraken maken om het beheer van de openbare ruimte rondom de woningbouwprojecten direct na aanleg over te nemen van de ontwikkelaar.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is laag.

Mobiliteitshub Oost (Weezenlanden-Noord)

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De raad heeft 16-12-24 ingestemd met het definitief dekkingsvoorstel en daarmee extra krediet voor de hub.
  • Overeenkomsten (allonge) gesloten met OCNE/Openbaar Belang en de provincie Overijssel.
  • Locaties onderzocht voor een tijdelijke parkeervoorziening.
  • Gestart met uitwerking van het referentieontwerp en contractvoorbereiding

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het omgevingsplan in procedure brengen.
  • Marktconsultatie voor de aanbesteding.
  • Referentieontwerp en contract opstellen.
  • Besluit voor de tijdelijke parkeervoorziening aan het college voorleggen.
  • Een startnotitie schrijven voor de twee toegangswegen die leiden naar de nog te bouwen mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is hoog. De planning is strak vanwege de bewoners die moeten parkeren in de hub. Belangrijkste risico’s zijn de onzekerheid omtrent de energieleverantie voor de hub, en laadpalen voor geparkeerde auto’s, tijdig beschikbaar zijn van een tijdelijke parkeerhub, sentiment over kapvergunning en een aantal planologische risico’s (zoals kabels en leidingen, stikstof en vergunningen).

Bijzonderheden
Prijsstijgingen: De investeringen voor de mobiliteitshub zijn naar aanleiding van het raadsbesluit van 16-12-24 geraamd op een totaalbedrag van € 44,9 miljoen op basis van het schetsontwerp. Hierbij is rekening gehouden met bouwkosten, detailleringskosten, fysieke inpassingskosten, inflatie en risico en onvoorzien.

Singel van Zwolle

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • Het bouwstenenrapport inclusief mobiliteitsonderzoek wordt aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming aan het college en de raad.
  • De participatie is zowel online als fysiek voortgezet. In de zomerperiode was de Singel van Zwolle zichtbaar aanwezig bij alle evenementen in de binnenstad voor participatie.
  • De concept visie is nagenoeg gereed.

Wat gaan we het komende half jaar doen en de mijlpalen op lange termijn

  • Besluitvorming van de visie op de Singel van Zwolle heeft vertraging opgelopen door afstemming met de netwerkaanpak. Visie op de Singel van Zwolle gaan we afronden en de bestuurljike besluitvorming voorbereiden (Q2).
  • Voorstel bestuurlijk voorleggen om te starten met de Burgemeester van Roijensingel.

Risico’s
De Singel van Zwolle heeft nog geen uitgewerkt risicodossier, want dit project bevindt zich nog in de visie-fase. In Q1-2025 wordt een actieve risicobeheersing opgestart voor concrete projecten.

Kop Assendorperstraat

Afgelopen half jaar, stand van zaken  

  • Fase 1:
    Project is opgeleverd.    
  • Fase 2:
    Het definitief ontwerp is 15 oktober 2024 door het college vastgesteld;  
    Het technisch ontwerp en het bestek is afgerond; de aanbestedingsprocedure is gestart;     
    De kapvergunning is ingediend; afspraken zijn gemaakt met nutspartijen.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn:  

  • Fase 1:
    Het groen wordt geplaatst;  
    We blijven monitoren of de nieuwe inrichting goed werkt.
  • Fase 2:
    Zodra de kapvergunning verleend is, kunnen de bomen gekapt worden (voor 15 maart);

Aannemer contracteren; werkplanning opstellen;
Informatiebijeenkomst in de buurt organiseren.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Bijzonderheden
Het project verwacht geen financiële tekorten of capaciteitsproblemen voor de eerste fase. Voor de tweede fase is de bezetting nog niet compleet. We onderzoeken of we hier met een bijzondere werkvorm (bijvoorbeeld een bouwteam) tot een oplossing kunnen komen.

Assendorperstraat – verbeteren kwaliteit omgeving

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het ontwerp van de herinrichting is afgerond door middel van een participatieproces met de klankbordgroep en andere belanghebbenden.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het definitief ontwerp afronden en voorleggen ter besluitvorming aan het college.
  • Starten met de technische uitwerking zodat het ontwerp gereed wordt gemaakt voor aanbesteding.
  • Besluit voorbereiden als de, door de omgeving gewenste, scope-uitbreiding tot aan het Azaleapark mogelijk is.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is relatief laag.

Bijzonderheden
Door toekenning van provinciale subsidie staat de uitvoeringsbudget niet meer onder druk en wordt gekeken of de scope kan worden aangepast.

Schuttevaerkade 80-88

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Er is regelmatig contact met de ontwikkelaar geweest; subsidiemogelijkheden voor de betaalbare woningen met de ontwikkelaar verkend.  
  • De ontwikkelaar heeft de aannemer gecontracteerd.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Start verkoop wordt verwacht in februari 2025.
  • Voorbereiding van de bouw afstemmen (gepland Q2).
  • Start grondwerkzaamheden en sanering (gepland Q2).
  • Start bouw parkeerkelder wordt verwacht in september 2025.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel is verlaagd naar categorie laag.

Bijzonderheden
De gemeente heeft geen financiële verplichtingen in dit project. Gemaakte kosten zijn via de anterieure overeenkomst verhaald op de ontwikkelaar.

Herinrichting Diezerkade

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Er is een informatiebijeenkomst voor de buurt geweest waarin het ontwerp is gedeeld.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Aan de hand van de input uit de buurt, wordt het ontwerp verder uitgewerkt. Vervolgens wordt deze opnieuw met de buurt gedeeld tijdens een informatiebijeenkomst.
  • Afstemming met de beheerorganisatie en het Waterschap over de technische uitwerking.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Bijzonderheden
Er is een krediet van € 1,4 miljoen beschikbaar. De huidige verwachting is dat dit budget toereikend is voor de uitvoering.

Herinrichting omgeving Grote Kerkplein

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De relatie met fietsparkeren in de Goudsteeg wordt onderzocht.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • In afwachting van besluitvorming over de relatie met fietsparkeren in de Goudsteeg kan het project een vervolg krijgen. Het ontwerp inclusief kostenraming kan dan richting de bestuurlijke besluitvorming.  

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Zuidwestelijk Kwadrant

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De raad heeft op 16-12-24 ingestemd met de gebiedsvisie.
  • Het college heeft 19-11-24 een besluit genomen over tijdelijke maatregelen aan de Eekwal.
  • De werkgroep Ossenmarkt en omgeving is opgericht en hier hebben we meerdere werksessies mee gehouden.
  • De werkgroep Eekwal/Jufferenwal is ingeregeld.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Realisatie van de tijdelijke maatregelen Eekwal vanaf maart.
  • Ontwerp Ossenmarkt afronden en bespreken met de werkgroep en dilemma’s met het parochiebestuur bespreken.
  • Opstarten werkgroep Eekwal/Jufferenwal fase 2 (maart/april).

Risico’s
Het Zuidwestelijk Kwadrant heeft een risicodossier. Het risicoprofiel is gemiddeld.

Locatie Bolster
Particulier initiatief (Vanwonen): op de Shell-Kringloop locatie (projectnaam locatie Bolster) faciliteren van de ontwikkeling met woningbouw van bijna 140 woningen.

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De 2 e versie van het Ruimtelijk Ontwikkelplan is in ontvangst genomen.
  • De Anterieure Overeenkomst met het wettelijk kostenverhaal is nagenoeg gereed.
  • Gesprekken door VanWonen met Tennet, ProRail, NS Vastgoed en de school hebben plaatsgevonden.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan kan worden afgerond en ter besluitvorming worden voorgelegd aan college en raad.
  • Een anterieure overeenkomst kan worden gesloten met de ontwikkelaar.
  • Starten met het omgevingsplan.

Risico’s
In dit project wordt geen risicodossier bijgehouden. Het gaat hier om een particulier initiatief waarin het Stadshart geen risico loopt. Er bestaat wel een risico op aantasting van enkele bomen aan de Kamperweg. Hier wordt door de gemeente streng op toegezien.

LED Zwolle Shine

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Er is een impusl gegeven aan het nieuwe ontwerp van de Ossenmarktsteeg.
  • Het ecologisch vleermuizenonderzoek is nagenoeg afgerond.  
  • Gewerkt is aan een plan van aanpak voor de selectie van de lichtarchitecten voor de drie iconen (Stadhuis, Peperbus en Sassenpoort).

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • Het ontwerp voor de Ossenmarktsteeg afronden.
  • Starten met oplossing voor verlichting Academiehuis.
  • De verlichting van het Drostenhuis (ANNO) en de Ossenmarktsteeg worden gerealiseerd.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is laag.

Verbetering Fietsbereikbaarheid

Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het ontwerp van de uitbreiding van de fietsenstalling Rode Torenplein is gereed en in afwachting van uitkomsten Bereikbaarheidsagenda.
  • Opdracht voor technische en financiële uitwerking scenario’s fietsenstalling Goudsteeg is gegeven.

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • Bestuurlijke besluitvorming over het ontwerp voor de fietsenstalling aan het Rode Torenplein voorbereiden.  
  • Scenario’s fietsenstalling Goudsteeg bestuurlijk voorleggen. Vervolgens kan een plan van aanpak worden gemaakt.
  • Plan van aanpak maken en opstarten ontwerp- en participatieproces voor de fietsroutes na vaststelling Bereikbaarheidsagenda.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is hoog. Voornaamste risico is de reuring vanuit de omgeving over het verplaatsen van parkeerplaatsen om de fietsbereikbaarheid te vergroten.

Zero-emissie stadslogistiek

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • Zero-emissiezone is ingevoerd vanaf 1 januari 2025

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Dit project wordt vanuit het programma Stadshart overgedragen aan beheer (Q1).

Risico’s:

In de beschrijving hierboven zijn bij een aantal projecten in uitvoering al risico’s en beheersmaatregelen beschreven. Op het niveau van programma Stadshart analyseren we ook risico’s. Hieronder de belangrijkste, alsmede de risicografieken die een beeld geven van de verschuivingen ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage.

 

Peildatum 1 juli 2024                                                                 Peildatum 1 januari 2025

Toelichting risicotabel

Wanneer we deze twee bollengrafieken met elkaar vergelijken, vallen twee dingen op:

  • Er zijn (relatief en absoluut) minder risico’s met effectklasse 1. Dat betekent dat áls risico’s zich voordoen, de effecten gemiddeld of groot zijn. Dat vindt zijn oorzaak in de verwevenheid van de Stadshart-projecten. Een risico heeft zelden effect op 1 project, maar wordt al snel in meerdere projecten gevoeld.
  • Het totaal aantal risico’s is gedaald. Dat komt voornamelijk omdat we het dossier ‘schoon’ houden. Dat wil zeggen: Risico’s die niet meer actueel zijn, archiveren we direct.

Toelichting op de grootste risico’s

Hieronder de vijf belangrijkste risico’s voor programma Stadshart (in willekeurige volgorde):

Tempo van de mobiliteitstransitie is van grote invloed op een aantal dragende projecten uit de uitvoeringsagenda (zoals Singel van Zwolle en mobiliteitshubs).
Projecten lopen vertraging op door het mobiliteitsbeleid dat benodigd is als kader voor de voortgang van de projecten uit de uitvoeringsagenda. Beheersmaatregel: In nauwe samenwerking met de afdeling mobiliteit komen tot maatwerkafspraken waar nodig.

Bestuur gaat meer prioriteren tussen projecten.
De balans tussen ambities en middelen komt gemeentebreed steeds meer onder druk te staan. Hierdoor bestaat het risico dat door prioritering en keuzes projecten kunnen komen te vervallen of worden uitgesteld. Beheersmaatregel: focus op de uitvoering van de projecten waarover al bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Kritisch zijn op nieuwe kredietaanvragen en deze goed onderbouwen (urgentie/integraliteit).

De ontwikkeling van energiesystemen voor de toekomst komt te laat van de grond
Door netcongestie dreigt vertraging van (woningbouw)projecten. Door het toevoegen van transformatorhuisjes moeten we inrichtingsplannen wijzigen of gaat dit ten koste van andere ambities (vergroening / kwaliteit). Beheersmaatregel: Voortdurend gesprek met energieleverancier/netbeheerder en tijdig escaleren, en het attenderen van ontwikkelaars om die stap te zetten.

Woningbouwproductie stagneert door stapeling van ambities op ontwikkelingen.
De stapeling van ambities vanuit verschillende beleidsdisciplines maakt projecten lastig/niet uitvoerbaar of zorgen voor vertraging door interne discussies. Beheersmaatregel: dilemma’s eerder escaleren en/of besluiten vragen. Ambitieweb en vergelijkbare afwegingsmechanismes vroegtijdig (initiatief- en definitiefase) inzetten bij projecten.

Aanbesteding van civiele projecten mislukken vanwege veranderende markt
Aannemers nemen steeds minder deel aan aanbestedingen van complexe projecten of projecten met een hoog risicoprofiel (civiel). Dat kan gevolgen hebben voor de prijs (hoger) of vertraging vanwege te weinig inschrijvers. Beheersmaatregelen: Marktconsultaties om de veranderende markt goed te kennen, en eventuele aanpassing van voorwaarden of contractvormen (bouwteam).
Effecten stikstof
De nieuwe uitspraak (intern salderen niet meer rechtsgeldig) lijkt een aantal projecten in het Stadshart te raken. Het is nog te vroeg om het concrete effect al te benoemen. Studies lopen.

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 06:58:29 met de export van 05/23/2025 06:53:34