Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige en duurzame mobiliteit

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer.

 

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Beschrijving

Afwijkingen op activiteiten Berap 2025-1

Dutch Metropolitan Innovations (DMI) ecosysteem traject

Budgettair neutraal

€ 0

Zwolle is sinds 2023 koplopergemeente bij -en deelnemer aan- het 4-jarig durende traject Dutch Metropolitan Innovations (DMI) ecosysteem. En is aan de slag gegaan met 9 innovatievoorstellen die aansluiten bij onze eigen opgaven op wijk-, opgave- en stadsniveau. Effect op straat staat centraal en hoe dit gezamenlijk te organiseren, namelijk integraal samenwerken, digitaal leiderschap en inwonersbetrokkenheid: leefbare, economisch vitale steden met een substantieel nieuwe, duurzame mobiliteit en effectieve overheden in het fysieke en digitale domein.

Mobiliteit was een eerste stap, maar is uitgebreid met verduurzaming, klimaatadaptatie en energie. Met als doel (digitaal) inzicht krijgen in de integrale aanpak van stedelijke ontwikkeling (nieuwe en bestaande stad), het versterken van de digital twin om voorspellend vermogen ten aanzien van aandachtsgebieden te creëren. Denk aan stadslogistiek, inzet en monitoren klimaatambities, energie, regionale samenwerking, versterken (sociale) cohesie etc.

Vanwege het vernieuwende karakter vraagt dit om inzet op expertise, begeleiding en advies. De kosten hiervoor bedragen € 220.000, met dekking uit Rijksmiddelen (SPUK DMI) ad € 110.000 en ook het innovatiegelden (reserve nog uit te voeren werken programma 9) budget van € 110.000. De bestedingen en dekking zijn verdeeld over 2025  en 2026. Afhankelijk van ontwikkelingen, tempo van use cases én mogelijkheden voor aanvullende cofinanciering vanuit SPUK-middelen ontstaan hier mogelijk voortschrijdende inzichten in. Deze worden bij de begroting 2026 nader in beeld gebracht,

Hessenpoort Stadsrandhub

Budgettair neutraal

€ 0

Het MIRT-onderzoek naar de bereikbaarheid van Zwolle concludeert dat het werken met Stadsrandhubs kan bijdragen aan de parkeerbalans en bereikbaarheid van Zwolle. Daarbij werden drie locaties genoemd, waaronder een locatie aan de noordzijde van Zwolle. Na een locatieonderzoek is een locatie (nabij Hessenpoort) vastgesteld waarvan we nu de haalbaarheid onderzoeken. Daarmee is het de eerste stadsrandhublocatie die we uitwerken.

Het doel van het project is om de haalbaarheid van de stadsrandhub te onderzoeken en daarmee een handelingsperspectief te vormen voor de vervolguitwerking. Deze verkenning is een uitwerking van de gezamenlijke (Rijks, gemeente Zwolle en provincie Overijssel) afspraken genomen in het MIRT, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan een goede bereikbaarheid van Zwolle. Hiervoor is een subsidiebeschikking ontvangen van provincie Overijssel à €150.000.

Afwijkingen op kredieten Berap 2025-1

Voorbereidingskrediet regionaal bereikbaarheidsprogramma

Budgettair neutraal

€ 0

Deze aanvraag gaat om €250.000 als voorbereidingskrediet voor verkennend onderzoek en het opstellen van een programmaplan. Dit betreft met name inzet interne capaciteit voor 2025. Met dit krediet is het mogelijk om het programmaplan uit te werken om te komen tot de volledige kredietaanvraag voor het regionaal bereikbaarheidsprogramma, gekoppeld aan NOVEX regio Zwolle. Het totaal investeringsvolume voor dit MIRT pakket-B bedraagt € 56,8 miljoen. Waarvan 50% subsidie van het Rijk afkomstig is. De dekking Zwolle is voorzien in SIA (inclusief bijdrage regiogemeenten en provincie). Bij de aanvraag van de subsidie is er rekening gehouden met 15% budgetruimte voor interne capaciteit.

Investeringskredieten programma mobiliteit

Lagere uitgaven

€ 650.000

Met de Mobiliteitsagenda kiezen we er vanaf het begrotingsjaar 2025 voor om investeringen in de infrastructurele maatregelen te kapitaliseren. Binnen de beschikbare middelen wordt er hiervoor jaarlijks structureel ruimte opgenomen ter dekking van de kapitaallasten die met deze investeringen samenhangen.

Binnen het programma Mobiliteit wordt afgewogen welke investeringen worden uitgevoerd. De uitkomst landt in de Mobiliteitsagenda die jaarlijks wordt gedeeld met de raad. Met deze melding in de Berap worden de bijbehorende investeringskredieten aangevraagd en maken we deze onderdeel van de gemeentelijke begroting.  

Het betreft nu een kredietaanvraag van €130.000 voor de Eli Heimanslaan (aanvullend op het bestaande krediet van €650.000) en €150.000 voor de Bagijnesingel / Turfmarkt. Deze kosten worden gedekt uit de begrote kapitaallasten. Dat gaat respectievelijk om €5.200 en €6.000.  

Om op een eenduidige manier te werken binnen het programma mobiliteit wordt een bedrag van € 650.000 uit de dekkingsreserve omgezet naar structurele lasten van € 26.000 vanaf 2026.

Prijsontwikkeling Passerelle

Budgettair neutraal

€ 0

In november 2021 heeft de raad het definitieve ontwerp en het krediet voor de bouw van de Passerelle vastgesteld. Met de realisatie van de kwalitatief hoogwaardige en duurzame Passerelle wordt een fysieke noord-zuid verbinding over station Zwolle gemaakt.  
De financiering van de Passerelle vindt plaats vanuit het in 2021 toegekende raadskrediet, waaronder ook bijdragen vanuit het Rijk (via de Regio Deal Regio Zwolle I) en provincie Overijssel. Het krediet zoals door de raad toegekend in 2021 was € 27,6 miljoen, en is in 2023 opgehoogd naar € 31,25 miljoen. Het krediet wordt conform Rijks- en gemeentelijke systematiek niet geïndexeerd, wat niet in lijn is met de daadwerkelijke kosten. Het daadwerkelijk benodigde krediet als gevolg van prijsontwikkelingen is € 32,75 miljoen. Binnen budget Spoorzone is financiering beschikbaar ter dekking van deze voorziene prijsontwikkelingen (€ 1.500.000). Met deze technische wijziging wordt het krediet opgehoogd.  

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 06:58:29 met de export van 05/23/2025 06:53:34