Doel 1.1.3 Gelijke kansen
Gelijke kansen op ontwikkeling en meedoen in de samenleving
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Michiel van Willigen
Anja Roelfs
Beschrijving
Afwijkingen op activiteiten Berap 2025-1
Vluchtelingen en asielzoekers | Aanvullende uitgaven | €362.000 |
---|---|---|
De structurele inbedding in de organisatie van dit thema wordt vormgegeven via de nog in te richten afdeling Vluchtelingen. Totdat er sprake is van een definitieve afdeling Vluchtelingen zal er een tijdelijke afdeling Vluchtelingen functioneren. De tijdelijke afdeling Vluchtelingen maakt de slag naar een proactieve manier van werken en participeert in alle relevante netwerken rondom vluchtelingen in Nederland, kent de nieuwste inhoudelijke en bestuurlijke informatie en is het centrale punt in de gemeente waar alle kennis over vluchtelingen wordt gebundeld. We gaan voor de inrichting van de afdeling voor 2025 uit van middelen voor een half jaar ad €362.000. |
Inkomensondersteuning | Aanvullende uitgaven | €400.000 |
---|---|---|
Vanaf 2024 is er sprake van overbesteding op het armoedebudget. Het armoedebudget helpt mensen met een laag inkomen met inkomensregelingen en voorzieningen. De meeste regelingen zijn open einde regelingen en een aantal wordt uitgevoerd via subsidie. De afgelopen jaren is een aantal regelingen aangepast. Ook is er meer aandacht geweest voor het bereiken van de doelgroep en is een aantal (inflatie) correcties doorgevoerd. Hierdoor zijn meer mensen in Zwolle bereikt en zijn de bedragen (deels) verhoogd. Deze trend heeft vanaf 2024 effect op het armoedebudget. De berap 1 melding is structureel van aard en in lijn met de berap 2 melding in 2024. Dit effect zal ook na 2025 doorgaan. Voor 2025 is de prognose dat er een overbesteding is van € 1.900.000 op het armoede budget. Grotendeels veroorzaakt door dezelfde ontwikkelingen als in 2024 (€ 1.500.000). Nieuw is dat in 2025 voor de Kindregeling sprake is van een additionele overbesteding van circa € 400.000. Dit wordt veroorzaakt door het invoeren van plateau 1 van het project verbeteren toegang en vereenvoudiging inkomensregelingen in 2025. Aanpassingen van de verordeningen zijn akkoord bevonden door het college en gaan in met terugwerkende kracht per 1-1-2025. De raad heeft hier in het voorjaar 2025 over beslist. De vereenvoudiging zit met name in het terugdringen van de bewijslast en de mogelijkheden om regelingen ambtshalve toe te kennen. De stelpost Sociaal domein van €1.500.000 wordt als dekking ingezet omdat het hier gaat om volumeontwikkelingen. |
Basisvaardigheden | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
Voor Basisvaardigheden ontvangen wij een aantal middelen van het Rijk, namelijk via de SPUK Educatie, SPUK Informatiepunt digitale overheid (IDO) en de DU Laaggeletterdheid. De inkomsten vanuit de SPUK Educatie liggen € 343.020 hoger dan in de begroting 2025 was opgenomen. Deze worden voor een groot deel doorgegeven aan de andere gemeenten uit de regio. Gemeente Zwolle speelt hierin een coördinerende rol. We vragen daarom hierbij om ook in te stemmen met € 343.020 extra uitgaven. De beschikking van SPUK IDO wordt in maart 2025 verwacht. Deze zal naar verwachting niet veel afwijken van wat er in de begroting 2025 is opgenomen. Voor de DU Laaggeletterdheid is daarnaast een toezegging gedaan vanuit het Rijk voor 2025, maar deze is nog niet concreet gemaakt. Wanneer dat wel zo is, zullen we u daarover informeren. In totaal gaat het daarom voor nu om extra baten én lasten van beide € 343.020. |
Elbertsschool - tijdelijke huisvesting leerlingen ROL | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
Voor de duur van de bestuursovereenkomst tussen het COA en de gemeente Zwolle, die betrekking heeft op de tijdelijke huisvesting aan de Meeuwenlaan, hebben we een aanvraag ingediend bij het COA voor een vergoeding van de huisvestingslasten voor het onderwijs. Deze vergoeding is toegekend en bedraagt € 733.857. |
Onderwijskansenbeleid (OAB) | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
Het uitvoeren van onderwijsachterstandenbeleid is een wettelijke taak. De specifieke uitkering van het Rijk voor onderwijsachterstandenbeleid 2025 valt op basis van de voorlopige toekenning € 306.850 hoger uit dan begroot. Het (extra) budget voor onderwijsachterstanden wordt ingezet voor het voorkomen en bestrijden van |
Afwijkingen op kredieten Berap 2025-1
Vrijval kredieten onderwijs | Budget neutraal | € 0 |
---|---|---|
Er zijn diverse kredieten beschikbaar gesteld voor onderwijshuisvesting. Deze kredieten zijn niet meer nodig en kunnen daarom vrijvallen. Het totale krediet voor verschillende scholen was € 1.410.488, waarvan € 675.542 aan werkelijke kosten zijn gemaakt. Dit resulteert in een vrijval van € 734.946. De vrijvallende kapitaallasten zijn meegenomen bij doel 10.1.1 |